Tinderbisnes vai EVVK-bisnes, mitä tyyppiä bisneksesi edustaa?

Välillä käy niin, että ajatukset alkavat kohota hieman normiarkea luovemmalle lentoretitille. Niin myös Accelerandon konsulteilla.

Miljoona kertaa nähdyn nelikenttägraafin sijaan syntyi ajatus erilaisten bisnesten tyypittelystä helppojen vertailukohtien kautta. Näin päästään muitta mutkitta kiinni bisneksen syvimpään olemukseen ja tärkeimpiin draivereihin.

No, eihän tätä kannata ottaa kovin ryppyotsaisesti…mutta ehkäpä totta toinen puoli, kun tarkemmin mietitään?

Tinderbisnes

Tunnusmerkkejä:

  • Asiakkaalla on olemassa selkeä tarve (= löytää elämänkumppani)
  • Tuotteet ja ratkaisut ovat usein yksinkertaisia (= varsinkin kun on kyse elämänkumppaniksi tarjolla olevista miehistä)
  • Päätöksen tekeminen voi kuitenkin olla niin monisyistä, että vaihtoehtojen rankkaaminen tapahtuu usein kylmästi houkuttelevan ulkoasun perusteella (= kannattaa panostaa edustaviin kuviin)

Todellakin – aivan kuin selaisi Tinderiä! Vaikka toisesta vinkkelistä katsoen kyseeseen voisivat tulla esimerkiksi panimotuotteet, virtuaalitreeniohjelmat tai lounasravintolat. Tällaisessa bisneksessä menestyminen vaatii tuekseen ehdottomasti erottuvan, houkuttelevan ja luottamusta herättävän brändin.

Pitkäripabisnes

Tunnusmerkkejä:

  • Tarve on konkreettinen (= löytää sopiva viini vaikkapa hirvenpaistille)
  • Tuotteet ja ratkaisut ovat enimmäkseen melko yksinkertaisia (= puna-, valko- tai kuohuviini)
  • Ostajalla on niin paljon vaihtoehtoja, että valinta on kokemuksen ja ajan puutteessa monesti pakko tehdä fiilispohjalta houkuttelevan pinnan tai hinnan perusteella (= hauskat nimet ja etiketit toimivat perusostajalle)

Eikö oikean viinin löytäminen Alkon hyllyistä ole juuri tätä? Mutta kyse voisi yhtä hyvin olla SaaS-bisneksestä, muotivaatteista tai parturipalveluista. Myös pitkäripabisneksessä laajasta valikoimasta kiinnostavalla tavalla esiin nousevan brändin rakentaminen on oiva menestysresepti.

Perseenturvabisnes

Tunnusmerkkejä:

  • Ostajalla on konkreettinen, akuutti ongelma
  • Hänen takalistonsa on vaarassa palaa, jos ongelmaan ei löydy ratkaisua

Joskus ostopäätöksissä on kyse yksinkertaisesti pakosta – käsissä on riski, jonka laukeaminen voi merkitä katastrofia. Kun asiakkaan ongelma kyetään ratkaisemaan niin, että hän kokee pelastaneensa takalistonsa tuotteen tai palvelun avulla, on hän valmis maksamaan vaikka vähän ylihintaa.

Tällaisia täsmäohjusbisneksiä voivat olla esimerkiksi IT-konsultointi, lakipalvelut, IoT-sovelluspalvelut tai muut tiettyyn tarpeeseen kehitetyt startup-innovaatiot. Haaste on kuitenkin siinä, miten ostaja löytää oikean ratkaisun tarjoajan oikeana hetkenä. Esillä olemisesta ja terävästä brändimielikuvasta ei ainakaan ole haittaa.

EVVK-bisnes

Tunnusmerkkejä:

  • Bisnes on lähtökohtaisesti epäkiinnostava suurelle osalle asiakkaista
  • Se nousee mielen pinnalle lähinnä poikkeustilanteiden kohdalla, eikä välttämättä positiivisella tavalla

Sähkö, vakuutukset, terveyspalvelut… Nämä ovat esimerkkejä EVVK-bisneksistä, joilla on luultavasti melko harvoja aitoja faneja – todennäköisemmin asiakkaat haluaisivat unohtaa tämänkaltaisten palveluiden olemassaolon. Mutta välillä ne muistuvat mieleen, ja monesti kyse on silloin ongelmista. Näiden ongelma- ja poikkeustilanteiden hoitaminen maailmanluokan asiakaspalvelulla kääntää parhaimmillaan asiakkaan ärtyneisyyden tyytyväisyydeksi ja jopa lisämyynniksi. Puhumattakaan, että hyvä kello kantaa sen jälkeen kauas.

Mikä yhdistää jokaista näistä?

Vastaus ei tule apteekin hyllyltä, vaan modernisti lääkeautomaatista: vahva tuote- tai palvelubrändi. Se nousee poikkeuksetta esiin vaihtoehtojen joukosta päätään muita pidempänä.

Jos tarvitset sivustatukea vahvan brändin luomiseen, hiomiseen tai johtamiseen, sitä tarjoaa mm. allekirjoittanut. Ota yhteyttä ja kerro haasteesi.

Kari Hartikainen
Senior Adviser, Partner