Valitse sivu

Professori Scott Galloway (markkinoinnin professori, New Yorkin yliopiston Stern School of Business) tutki pari vuotta sitten mikä yhdistää merkittävällä tavalla softalla liiketoimintansa tekeviä triljoonan dollarin markkina-arvoon nousseita yrityksiä kuten Apple, Amazon, Google ja Facebook.

Hän löysi kahdeksan (8) yhdistävää tekijää:

  1. Yritys on löytänyt tapoja palvella asiakkaita hyödyntämällä biologisia vaistojamme. Ratkaisut vetoavat vähintään yhteen neljästä ihmisen ”perusvaistosta”: aivot, sydän, sisäelimet, sukuelimet.
  2. Yritys tukee työntekijöiden urakehitysmahdollisuuksia. Yrityksen kyky houkutella lahjakkaita työntekijöitä on yksi tärkeimmistä menestyksen tekijöistä.
  3. Yritys tasapainoilee menestyksekkäästi kasvun ja marginaalin välillä: milloin kasvetaan marginaalin kustannuksella ja milloin otetaan korkeampaa marginaalia.
  4. Yritys paketoi vetovoimaisia tuotepaketteja. Tavaroista ja/tai palveluista rakennetaan “nippu”, joka tuo toistuvaa tuloa.
  5. Yritys toimii vertikaalisesti integroituna, jotta se hallitsee arvoketjua tavalla, että se voi kontrolloida e2e asiakaskokemusta toivomallaan tavalla.
  6. Yritys hyödyntää ”Benjamin Button” -vaikutusta: liiketoiminnan myötä se oppii kaiken aikaa enemmän asiakkaistaan ja/tai toimintaympäristöstään. Toisin kuin perinteiset tuotteet, kuten auto, joiden arvo laskee lähes välittömästi oston jälkeen, Benjamin Button -tuotteet kasvattavat ajan myötä arvoaan, esimerkkinä Spotify.
  7. Yrityksistä pidetään eli ne etsivät perusteita sille, miten ne saavat sympatiat puolelleen esimerkiksi kumppanuuksia solmimalla ja huippuosaajia houkuttelemalla.  
  8. Visionäärinen tarinankerronta vahvistaa. Yritykset kertovat itsestään visionäärisellä tavalla eli osaavat kertoa rohkeasta visiostaan osakkeenomistajilleen ja sidosryhmilleen

Jos näiden kahdeksan tekijän tehokas soveltaminen olisi helppoa, niin maailmassa olisi paljon enemmän triljoonan dollarin markkina-arvon omaavia yrityksiä!

Scott Galloway on kehittänyt T-Algoritmin (T Algorithm) auttamaan yrityksen positiointia suhteessa näihin kaikkiin tekijöihin. Tämä on loistava kehikko strategisen ajatustyön tueksi muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Jos lista herätti ajatuksia, tai haluat keskustella syvemmin siitä, mitä erilaiset yritykset ovat näillä kahdeksalla tekijällä konkreettisesti tehneet, niin olen käytettävissäsi. Olen Section 4:n (Scott Gallowayn koulutusyritys) sertifioima T-Algoritmin tunteva strategi, joka on perehtynyt syvällisesti kuhunkin näistä 8 osa-alueesta.

Scott Galloway Twitterissä https://twitter.com/profgalloway

Scott Gallowayn kirja “The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google” https://www.amazon.com/Four-Hidden-Amazon-Facebook-Google/dp/0525501223

Mikko Seppäläinen

mikko.seppalainen@accelerando.fi

+358 40 569 3932